fbpx

Directo tõi Tartu Rakendusliku Kolledži õppekavasse praktilised digioskused

30. okt. 2024

2024. aasta alguses alustasime Directos põnevat ja innovaatilist koostööd Tartu Rakendusliku Kolledžiga, mille esindajad pöördusid meie poole uue praktilise kursuse loomise plaaniga. Projekt sai tõuke Haridus- ja Noorteameti (Harno) 2023. aastal välja kuulutatud konkursist Eesti kõrgkoolides ja kutsekoolides uute valdkondlike IKT-oskuseid arendavate moodulite väljatöötamiseks. Tartu Rakenduslikul Kolledžil tekkis sealt plaan oma pagari- ja kondiitritoodete tehnoloogia õppekava uuendamiseks, tuues programmi sisse ka tootmistarkvara abil tootmise planeerimise ja kulude juhtimise. Tulevased pagarid ja kondiitrid lõpetavad nüüd kooli oluliselt digitargemana.

Merle Truupõld, toiduainete tehnoloogia osakonna juhataja ja projekti eestvedaja selgitab: „Kui Haridus- ja Noorteamet kuulutas 2023. aasta suvel välja konkursi, et tuua koolidesse innovatiivseid IKT-lahendusi, siis meie nägime selles suurepärast võimalust oma õppekava uuendamiseks. Uue kursuse eesmärk on pakkuda nii tulevastele toiduainetehnoloogia spetsialistidele kui meie õpetajatele praktilisi oskusi tootmistarkvara kasutamisel, mis suurendab oluliselt koolilõpetajate konkurentsivõimet tööturul.“

Miks just Directo?

Sellist kogemust, kus digitaalset innovaatilist õppematerjali luuakse nii sisukas koostöös erafirmaga, koolil varem ei ole olnud. Seega oli sobiva partneri leidmine oluline väljakutse. Directo valiti partneriks kohaliku ettevõtluskeskkonna soovitusel. „Pöördusin Leivaliidu kutsekomisjoni liikmete poole, et saada ülevaade, millist tarkvara valdkonna ettevõtted kasutavad. Paljudes neist oli kasutusel Directo äritarkvara ning nad soovitasid seda ka meie projekti jaoks. Usaldasime asjatundjaid ja panime kõik panused ühele kaardile ehk valisime Directo oma partneriks,“ lisas Truupõld.

“Tootmise planeerimine ja kulude juhtimine” kursus

Tegemist on Tartu Rakendusliku Kolledži pagar- ja kondiitrieriala õppuritele mõeldud kursusega, mille käigus omandavad õpilased tootmise planeerimise ja kulude juhtimise praktilised oskused. Alates sügisest 2024 kasutab kolledž selleks Directo tootmistarkvara. Õppetöö toimub osaliselt e-õppe vormis, kombineeritud on nii veebiseminarid, praktikumid kui ka iseseisvad ülesanded.

Uue kursuse lõi kolledž koostöös Directo äritarkvaraga. Directo pani kokku 10 kvaliteetset õppevideot ja konsulteeris õpetajaid kirjalike õppematerjalide loomisel. Õppevideod annavad õpilastele baasteadmised tarkvara kasutamisest ja rakendamisest tootmisettevõtte tööprotsesside juhtimisel ning keskenduvad just pagari- ja kondiitritööstustele omastele seadistustele ning lahendustele. Kursusel osaleja õpib Directo tarkvara abil, kuidas saab:

• seadistada tooraine, pooltoote ja valmistoodangu andmekaarte
• üles ehitada toote BOM ja siduda see pool- või valmistootega
• kajastada klientide tellimusi
• hinnata materjalide vajadust ja koostada ostutellimusi
• toorained ja materjalid lattu arvele võtta
• analüüsida tootmisvajadust
• luua tootmistellimusi nii eritellimus- kui standardtoodetele
• hallata ja planeerida tootmistellimusi
• valminud tooted arvele võtta ning klientidele saatelehed ja arved vormistada

Traditsioonilised ning kaasaegsed digioskused käsikäes

Projekti suurim kasu seisneb noorte spetsialistide digioskuste arengus. Kui seni kasutasid pagari- ja kondiitri valdkonna õpilased kalkulatsioonikaardi koostamiseks Microsoft Excelit, siis nüüd on see asendatud tänapäevase tootmistarkvaraga. Truupõld selgitab: „Pagarite ja kondiitrite õppes ei olnud meil varem sellist moodulit, kus digiõpe ja erialane praktiline õpe oleksid nii tihedalt omavahel läbi põimunud. Äritarkvara kasutuselevõtt toob tavapärase toodete valmistamise kõrvale hästi ka tootmise planeerimise ja kulude juhtimise. Uus kursus arendab digioskusi nii meie õpetajatel kui õpilastel ja aitab kindlasti oluliselt tõsta koolilõpetajate konkurentsivõimet tööturul.“

Kogemused ja väljakutsed projekti elluviimisel

Kursuse loomisel kerkis esile ka mitmeid väljakutseid, eelkõige seoses tootmistarkvara põhjaliku integreerimisega õppekavasse. Truupõld toob esile, et töömaht oli oodatust suurem, eriti seoses õppetööks vajalike andmete sisestamisega tarkvarasse, kuid koostöös Directoga andis see õpetajatele hindamatuid kogemusi. „Meie kutseõpetajad Anneli Ummik, Lilija Suburg, Gerda Ode, Ülle Soeson ja Maarja Lebedev said väga hea praktilise koolituse ning Directo poolt loodud kvaliteetsed õppevideod aitasid neil luua õppetööks vajalikke kirjalikke juhendeid. Hea on see, et kõiki andmeid tuli sisestada vaid üks kord – nüüd on need alatiseks ning igal pool olemas. See hoiab tulevikus oluliselt aega kokku ning minimeerib vigade tekkimise võimaluse.“

Tulevikuplaanid

Kõik püstitatud eesmärgid on kool tänaseks saavutatud ja Moodle kursus on valmis (ei ole veel avalikus vaates nähtav). Õppekava piloteerimine õppetöös algas septembris 2024 nii põhihariduse ja keskhariduse baasil 1. kursustel kui ka kutsekeskhariduse õppe 2. kursusel. Tartu Rakendusliku Kolledži edaspidisesse õppekavasse saab moodul sisse kirjutatud, aga see ei ole veel kõik. Projekti edu ei pruugi piirduda vaid Tartu Rakendusliku Kolledžiga. Valminud Moodle kursust plaanitakse tutvustada ka teistele kutsekoolidele ning projekti raames loodud õppematerjalid laienevad ka täiskasvanuharidusse.

„4. novembril 2024 tutvustame kursust ka teistele kutsekoolidele, kus õpetatakse pagareid ja kondiitreid, ning loodame, et nemadki järgivad meie eeskuju ja hakkavad tootmistarkvara kasutamist õpetama. Directoga koos loodud materjalid on nii kvaliteetsed, et kaalume nende esitamist ka “E-kursuse kvaliteedimärk 2025” konkursile,“ avas Truupõld kolledži tulevikuplaane.

Õpilaste tagasiside

Kuigi projekti piloteerimine 2024. aasta sügisel toimus intensiivses tempos ja esimesed õpilased lõpetavad kursuse novembri alguseks, siis küsisime ikkagi juba tagasisidet ka õpilastelt. „Õpilaste tagasiside on meie jaoks äärmiselt oluline ja ootame seda alati põnevusega. See info aitab meil kursust veelgi paremaks lihvida ja õpilaste ootustele vastavamaks kohandada. Directo panus on aidanud meil pakkuda midagi tõeliselt uut ja väärtuslikku,“ lisas Truupõld.

Esimeste kursusel osalevate õpilaste tagasiside hetkel veel pooleli olevale kursusele:

  • Küsimusele „Kuidas erineb „Tootmise planeerimine ja kulude juhtimine“ tund teistest?“ vastasid paljud, et see õppeaine on teistega võrreldes keerulisem ja omamoodi. Toodi välja, et õppimise käigus kasutatakse varasemast palju rohkem arvutit ning tutvutakse täiesti uue tarkvaraga.
  • Uue kursuse kõige huvitavamate asjadena tõid õpilased välja, et kõik on täiesti uus ja igas tunnis saadakse uusi teadmisi. Mainiti palju uusi praktilisi oskusi alates Directo peamenüü seadistamisest kuni pooltoodete ja toorainete sisestamiseni.
  • Küsimusele „Kas tunned, et selles tunnis õpitust on Sul tulevases elus kasu?“ vastasid enamus õpilastest jaatavalt. Eriti toodi välja õppeaine kasu siis, kui tulevikus on plaan luua oma ettevõte või asuda tööle kaasaegsetes tootmisettevõtetes.

Directo tootmisvaldkonna tootejuhi Kete Rosenperki kommentaar

Kete Rosenperk

„Meil on väga hea meel, et saame sellist koostööd teha. Rõõmuga tutvustame digitaliseeritud tootmist ja tarka töötegemist üldiselt tulevastele spetsialistidele juba nii varajases staadiumis. Hea on anda oma panus tulevaste spetsialistide koolitamisse, kes teevad suuri tegusid ning viivad Eesti majandust edasi 5 või 10 aasta pärast.

Iga algus on raske, aga hea on olnud näha, kuidas kogemustega läheb uue eriala õpetamine ka õpetajate jaoks järjest lihtsamaks. On olnud rõõm õpetajatega suhelda ja neid juhendada ning näha järjepidevust ja julgust täiesti uue tarkvara ja teema õpetamisel. Õppeaine arendamise käigus sünnib kindlasti palju uusi tootmisspetsialiste, kes oskavad professionaalselt neid oskusi ka teistele edasi anda.“

Kete Rosenperk

Directo tootmisvaldkonna tootejuht

Projekti “Pagari- ja kondiitritoodete tehnoloogia õppekavasse IKT mooduli väljatöötamine ja piloteerimine” rahastati Euroopa Liidu taasterahastu NextGenerationEU vahenditest taaste- ja vastupidavusrahastu komponendi 1 „Ettevõtete digipööre“ reformi 2 „Oskuste reform ettevõtete digipöördeks” toetuse andmise tingimuste alusel.