fbpx

Directo asutaja: toode peab tekkima enne firmat

19. veebr. 2016

Artikkel on ilmunud Äripäev onlines 18.02.2016

Enne peab tekkima vajadus millegi järele ja jääma puudu ajast sellega töö kõrvalt tegelemiseks, alles siis tasub vormistada see lisategevus oma ettevõtteks ja hakata äri ajama, rääkis Eesti suurim veebipõhise majandustarkvara tootja Directo asutaja Martin Rinne täna Gaselli kongressil

Directo sündis 15 aasta eest, kuid siis polnud Rinnel veel aimugi, et sellest saab suur firma, sest kõik algas prototüübist, ilma äriplaanita. „Hakkasime tegema äri aastal 2000 ehk siis, kui investor oli sõimusõna ja sõna start-up polnud veel olemas. Meil oli tiim, idee ja tuba, kus ei tõmmatud nädal aega kardinaid eest ja ilma mõjuva põhjuseta ei võinud keegi sisse astuda. Alustasime pesuehtsast prototüübist, mis oli sündinud vajadusest,“ rääkis Rinne.

Ta selgitas, et kui tekib vajadus mingi toote järele, mida pole olemas, tuleb mõelda, kas ma tahan ise selles olukorras midagi ära teha. „Kui sa juba tahad, pole mõtet mõelda enam sellele, kas seda üldse saab teha. Seega tegime me toona paljusid asju ilmselt valesti – nagu tol ajal polnud tegelikult kombeks.“

Directo teenib raha sellega, et võtab klientidelt majandustarkvara kasutamise eest kuutasu ehk pakub võimaluse äri teha ilma, et oleks vaja osta ise tarkvara litsentsi või investeerida serverisse. Praeguseks on nende kliendid 16aastase tegutsemise järel 32 riigis.

„Me tegime tarkvarafirma alles siis, kui tarkvara ise oli juba tükk aega olemas olnud. Aastal 2000 oli hullumeelne teha tarkvarafirma, mis ei anna klientidele tarkvara ega võta selle eest raha. Äriideena nõder. Mõtlesime välja ärimudeli, mida hiljem hakati nimetama software-as-a-service ehk tarkvara teenusena. See mudel ongi kogu meie äriidee, kandev alustala,“ rääkis Rinne.

Ta ütles aga, et sellise äriga ruttu rikkaks ei saa ja uskumatult palju järjekindlust ja kangekaelsust nõuab see, et selline periood üle elada.

„Kuid uskumatu tunne on see, kui oled loonud küll ettevõtte, kliendibaasi ja tuluallikad, kuid ka hulga asju, mille kohta hiljem öeldakse industry standard ehk selle tööstusala põhialused.“

Pidev innustumine

„Minu äri lugu algas sellest, kui panime selles pimedas toas kolmekesi kirja esimesed read koodi ehk sündis toode. Kõik me kolm oleme jätkuvalt selles firmas. Esimene töötaja, kelle 15 aasta eest otse tehnikaülikooli fuajeest palkasime, on jätkuvalt meie töötaja. Esimene klient on jätkuvalt meie klient. See innustab,“ tõdes Rinne.

Hea õnn on tema sõnul see, et ta on leidnud millegi, millest on kasu nii talle endale kui teistele ja see on päriselt huvitav. Motivatsioon igal hommikul kontorisse minna seisneb inimestes. Tarkvarafirmas võiks ju igaüks kodus oma arvuti taga ka istuda. Kõik võiks ju teha kaugtööd.
„Aga minul on hea meel minna iga päev tööle nende inimestega koos töötama. Seda on öelnud ka meie firma töötajad. Käive ja kasum on tulemused, aga selline vastukaja on tunnustus,“ lausus ta.
Parim müügimees ja töötaja on klient ise

Rinne sõnul on kõige parem mees tema kogemuse järgi olemasolev klient. „See on tõeline lumepalliefekt,“ märkis ta. „Äri saab teha väga mitut moodi: tõsta investoritelt kõvasti raha, seega kõvasti raha ka turundusse ja inimeste palkamisse. Meie oleme leidnud nii oma Helsingi, Riia kui Vilniuse kontorite juhid olemasolevate klientide eest. See on vara, mida ei saa osta ühegi palga või muu vahendiga,“ selgitas ta.

Noortele soovitab Rinne õppida seda, mida hing ihkab, tingimusel, et see õpetab neid ka arvutama. „Ilma arvutusoskuseta on raske olla piisavalt struktuurne, et olla äris edukas.“